Sök:

Sökresultat:

923 Uppsatser om Strategiska varumärkesplattformen - Sida 1 av 62

Det handlar om detaljer : En bok om att bygga ett varumÀrke och att göra en första kollektion

Syftet med det h?r arbetet var att visa hur ett varum?rke kan byggas och att prova detta genom en kollektion m?bler och inredningsprodukter under arbetsnamnet ĂźTextila sammanfogningar ñ Gone BananasĂź. MÂlet var att p examensutst?llningen kunna presentera en kollektion m?bler. Vi skulle ocks vid examensarbetets slut ha utvecklat en grund till vÂrt varum?rke i bild och text om oss och vad vi g?r.

R?tten till sin egen r?st

I den h?r uppsatsen behandlas m?jligheten att reglera r?tten till sin egen r?st inom den svenska immaterialr?ttsliga lagstiftningen samt Lag (1978:800) om namn och bild i reklam. Uppsatsen ?r ?mnad att f?nga upp en upptrappande problematik som kontinuerligt diskuteras inom AI-diskursen, n?mligen hur AI-system med avancerade maskin- och djupinl?rningsmodeller numera kan efterlikna och manipulera verkliga personers r?ster utan att n?got samtycke har inh?mtats f?r r?stanv?ndningen i fr?ga. Unders?kningsf?rem?let har d?rmed inramats i en AI-r?ttslig kontext, d?r uppsatsen utreder hur anv?ndandet av AI-genererade r?ster f?rh?ller sig till den svenska upphovs- och varum?rkesr?tten samt Lag (1978:800) om namn och bild i reklam.

Frivilligt revisoranlitande för de svenska smÄföretagen : -En studie om vilka anledningar som finns till valet att behÄlla företagets revisor-

Syftet med det h?r arbetet var att visa hur ett varum?rke kan byggas och att prova detta genom en kollektion m?bler och inredningsprodukter under arbetsnamnet ĂźTextila sammanfogningar ñ Gone BananasĂź. MÂlet var att p examensutst?llningen kunna presentera en kollektion m?bler. Vi skulle ocks vid examensarbetets slut ha utvecklat en grund till vÂrt varum?rke i bild och text om oss och vad vi g?r.

Att bygga ett starkt varumÀrke i teori och praktik : En fallstudie av iPod

Denna uppsats a?r en fallstudie med fokus pa? huruvida iPod uppfyller det teoretiska krav som fo?religger fo?r ett starkt varuma?rke. Apple a?r ett fo?retag med ett varuma?rke som anses vara ett av de starkaste i va?rlden och da?rfo?r finner vi det intressant att studera hur de har ga?tt tillva?ga na?r det ga?ller mp3- spelaren iPod. Det a?r av intresse att studera just iPod da? det a?r en produkt som har lyckats na?r man ser till fo?rsa?ljningssiffror och produktens sta?llning pa? marknaden.

FramgÄngsrikt ledarskap: delaktighet i det strategiska arbetet - en nyckel till framgÄng?

Syftet med uppsatsen Àr att utröna om, pÄ vilket sÀtt och varför graden av delaktighet i det strategiska arbetet skiljer sig Ät mellan ett kunskapsintensivt tjÀnstföretag och ett tillverkande företag. Vidare syftar denna uppsats till att beskriva hur framgÄngsrika företagsledare skapar delaktighet i företagets strategiska arbete. Studien har genomförts som en fallstudie dÀr insamling av datamaterial skett genom personliga intervjuer och enkÀter. Resultatet visar att medarbetarna har större delaktighet i det strategiska arbetet i det kunskapsintensiva tjÀnsteföretaget. Det kunskapsintensiva tjÀnsteföretagets vision, affÀrsidé, kultur och vÀrderingar, stödjer delaktighet i det strategiska arbetet i större utstrÀckning.

Hur strategiska beslut fattas i Försvarsmakten

I den hÀr uppsatsen jÀmförs Försvarsmaktens sÀtt att fatta strategiska beslut med nÄgra av de beslutsmodeller och roller som beskrivs inom beslutsteorin. Syftet med uppsatsen Àr att utifrÄn teorier inom beslutsteori och kognitiv psykologi förstÄ logiken bakom Försvarsmaktens strategiska besluts­processer. Underlaget kommer dels frÄn litteratur inom omrÄdena, frÄn intervjuer samt i viss mÄn frÄn myndighetsdokument. .

Fattas eller "fattas" strategiska beslut?: en fallstudie av ett innovativt avknoppningsföretag i dess uppstartsfas

Strategiska beslut kan för mÄnga företag vara en problematisk process. En beslutsfattare mÄste ta hÀnsyn till flera olika faktorer innan denne fattar sitt beslut. Uppsatsen syfte Àr att identifiera och analysera hur faktorer sÄsom: lÄngsiktiga mÄl, osÀkerhet, omgivning, information och produktinnovation pÄverkar beslutsfattare in de strategiska besluten och dess processer. Den empiriska studien genomfördes med hjÀlp av en fallstudie pÄ ett nystartat innovativt avknoppningsföretag. Intervjuer och observationer genomfördes med de huvudsakliga beslutsfattarna i företaget.

Strategiska Alliansers potential för Djuice

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..

En studie i grönt, en analys av golfklubbars strategiska arbete

Uppsatsen handlar om golfklubbsbranschen och klubbarna strategiska arbete. Problematiken i branschen Àr att mÄttet pÄ framgÄng skiljer sig Ät mellan de olika aktörerna. Syftet Àr dÀrför att analysera det strategiska arbetet i de olika grupperingar som finns inom golfklubbsbranschen, samt att beskriva hur klubbars syn pÄ framgÄng pÄverkar detta arbete. Genom egna erfarenheter har uppsatsen vÀxt fram ur empirin. Empirin bestÄr av tvÄ olika perspektiv dels aktörsperspektivet dÄ vi intervjuat golfklubbsansvariga och dels expertperspektivet dÀr vi intervjuat en expert.

ArbetssÀtt i strategiska SME-nÀtverk: en fallstudie av TrÀhus Aurora Borealis

De har blivit allt vanligare att företag samarbetar i nÀtverk dÄ konkurrensen pÄ marknaden ökat. Strategiska SME-nÀtverk anvÀnds ofta av smÄ och medelstora företag för att bli mer konkurrenskraftig. Syftet med denna uppsats Àr att förklara hur företag i strategiska SME-nÀtverk kan arbeta för att uppnÄ gemensamma mÄl samt vilka problem och möjligheter som kan uppstÄ i detta arbete. För att uppnÄ detta syfte har vi gjort en fallstudie av nÀtverket TrÀhus Aurora Borealis dÀr vi intervjuade sex av de deltagande företagen. UtifrÄn denna undersökning drar vi slutsatsen att engagemang Àr en avgörande faktor för att ett nÀtverk ska fungera.

ArbetssÀtt i strategiska SME-nÀtverk: en fallstudie av TrÀhus Aurora Borealis

De har blivit allt vanligare att företag samarbetar i nÀtverk dÄ konkurrensen pÄ marknaden ökat. Strategiska SME-nÀtverk anvÀnds ofta av smÄ och medelstora företag för att bli mer konkurrenskraftig. Syftet med denna uppsats Àr att förklara hur företag i strategiska SME-nÀtverk kan arbeta för att uppnÄ gemensamma mÄl samt vilka problem och möjligheter som kan uppstÄ i detta arbete. För att uppnÄ detta syfte har vi gjort en fallstudie av nÀtverket TrÀhus Aurora Borealis dÀr vi intervjuade sex av de deltagande företagen. UtifrÄn denna undersökning drar vi slutsatsen att engagemang Àr en avgörande faktor för att ett nÀtverk ska fungera.

Tre strategiska synsÀtt- en fallstudie av Biovitrum

Problemformulering: Vilka Àr de bakomliggande faktorerna för den nuvarande strategin?Hur ser de strategiska processerna ut pÄ Biovitrum?Vad avgör graden av risktagande?Vilka teoretiska modeller har anvÀnts i det strategiska arbetet? Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att studera och analysera Biovitrums strategi och strategiska processer. Vi Àmnar studera i vilken grad som Biovitrum anvÀnt sig av de tre strategiska synsÀtten som vi definierar i teorikapitlet. Vidare har vi för avsikt att om möjligt komma med förslag till tÀnkbara nya strategiska modeller som skulle kunna vara speciellt lÀmpade för Biovitrum. Metod: Uppsatsen Àr en kvalitativ fallstudie.

Sparbanken Gripens strategiska allianser-en strÀvan efter att bli en fullsortimentsbank

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..

Strategisk planering i ett litet tjÀnsteföretag - en fallstudie av IGS

Problemformulering: Hur ser IGS strategiska process ut och vilken strategisk position har de idag?Hur pÄverkas företaget av en förÀnderlig omvÀrld?Syfte: Utredningens syfte Àr att studera och analysera IGS strategiska process samt undersöka hur applicerbara de tre strategiska synsÀtten Àr pÄ fallföretaget ifrÄga. Vi har Àven för avsikt att se hur stor effekt den förÀnderliga omvÀrlden har pÄ företaget. Med detta som utgÄngspunkt Àmnar vi komma fram till förslag pÄ en modell som visar IGS strategiska position.Metod: Vi anvÀnder oss utav en kvalitativ fallstudie. Det metodiska angreppssÀtt vi valt Àr den abduktiva ansatsen.

Strategisk ekonomistyrning utifrÄn butikschefens perspektiv: en fallstudie av tre stora dagligvarubutiker

En trend inom hela den svenska detaljhandeln Àr att den blir allt mer koncentrerad till ett mindre antal, men större, aktörer. Detta visar pÄ att det stora inslag av konkurrens som annars har varit detaljhandelns tydliga attribut sakta men sÀkert minskar. Uppsatsen syftar till att utifrÄn butikschefens perspektiv identifiera hur den strategiska ekonomistyrningen kan se ut i större dagligvarubutiker, identifiera hur butikschefen upplever sig styrd av sitt huvudkontor samt att identifiera hur Àgarskapet pÄverkar styrningen av butikschefen. Uppsatsen behandlar den strategiska ekonomistyrningen utifrÄn Simons styrmodell samt betydande Àgandeformer av dagligvarubutiker. Studien utfördes genom en fallstudie vid tre olika dagligvarubutiker.

1 NĂ€sta sida ->